Алейната мрежа, заедно с уличната мрежа определят основната структура на пространствата около сградите.
При изграждане на алеите и алейната мрежа има специфични условия и изисквания – както за наклоните, така и за вида на настилките, съобразно това, за какво се използват близките сгради и в каква среда се намират обектите.
Така например, при изграждане на алеи в паркова среда изискването за наклон и текстура на настилките дава по-голяма свобода на проектантите и изпълнителите – допустими са по-големи наклони и самата текстура на настилката може да бъде доста разнообразна – от трамбована трошенокаменна настилка до настилка от паваж или дори настилка от уплътнени дървесни частици.
Наклоните на алеите в паркова среда също могат да бъдат много разнообразни и съобразени с наклона на околния терен, така че хармонично да се вписват в общия вид на средата.
Алеите в градска и жилищна среда са съобразени с по-интензивния поток хора и изискванията при проектирането им налагат по-малки наклони, съобразени с движението на майки с колички, малки деца и възрастни хора.
Използваните материали и плочи са по-фина текстура и са подсигурени против хлъзгане при мокро време.
Проектирането на стъпала по протежението на интензивно използвани пешеходни алеи и тротоари се избягва където е възможно, а ако денивелацията не може да се преодолее по друг начин, освен със стъпала, то те задължително се дублират с рампи с подходящи наклони.
Алейната мрежа, както и уличните тротоари в градска среда могат да бъдат изградени, както от подходящи за целта плочи, така и от настилки, които се изливат на място – декоративен подходящо щампован бетон, различни полимерни смеси и други.
Възможни са и комбинации от различни материали, плочи, текстури и начини на полагане, с които се разнообразява и декорира средата.
Със смяна на цвета и текстурата на настилката също така се маркират промените в наклона на алеите, наличието на стълби и рампи, краища на тротоари и други особености, налагащи промяна в движението на хората.
В някои случаи е допустимо алеите да се използват освен за пешеходно движение, и за периодично движение на автомобили и други превозни средства, като това трябва да се знае предварително, за да се предвиди достатъчно устойчива настилка.
При проектиране и изпълнение на алеите и тротоарите, техните напречни и надлъжни наклони се съобразяват и с условията за водоотичане, така че за оптимално време наличната вода при дъждовно време или измиване да се оттече или към близките зелени площи или към най-близките шахти от канализационната мрежа.
Ако искате да прочетете повече за алеите и пешеходните комуникации, вижте
тук.